Etter en inspirerende reise til California, hvor vin laget på den lokale sør-franske colombard-druen ble servert, fikk André Dubosc, og hans makker André Daguin, blod på tann og reiste hjem med en glimrende idé. Les mer om Plaimont her.
I sør-vest Frankrike har tradisjonen vært å produsere Armagnac. Druene colombard og ugni blanc var vidt plantet i området, og de ble brukt til å lage enkle hvitviner som senere ble destillert til brennevin. Men vinen André Dubosc fikk smake i California hadde lite til felles med de franske variantene. Dette var friske, gode hvitviner med både dybde og konsentrasjon laget på colombard-druen.
André Dubosc kom fra en lokal familie der de hadde laget vin til Armagnac-produksjonen i tre generasjoner. Vel hjemme igjen iverksatte Dubosc planen sin og resultatet ble at de tre kooperativene Saint-Mont, Aignan og Plaisance i 1979 slo seg sammen og formet Plaimont Producteurs.
I 1987 ble dagens bestselger fra Plaimont, Colombelle, lansert, og Dubosc sin drøm gikk i oppfyllelse. En frisk og syrlig hvitvin laget på de lokale druene colombard sammen med noe ugni blanc og listan. Trenden med gode produkter fra sør-vest, og ikke bare bulkvin, var et faktum.
1999 ble et vendepunkt for Plaimont da kooperativene Condom og Crouseilles også ble en del av selskapet. AOCene kom på løpende bånd, først til rødvins-appellasjonen Madiran, og så til Pacherenc du Vic-Bilh hvor hvite og søte viner ble produsert.
Det som gjør Plaimont unik i forhold til andre vinproduserende koalisjoner er samholdet. Her har d’Artagnan og hans musketerer sitt ordtak virkelig fått feste: Én for alle, alle for én. I tillegg til å dyrke druene forplikter bøndene seg til delta på et fastgitt antall arrangementer i løpet av året for å fremme vinene de er med på å lage.
En av fordelene Plaimont innehar er de store områdene de har å hente druer fra.
Plaîmont arrangerer hvert år en rekke eventer både for konsumenter, dyrkere, vinmakere og andre aktører i vinbransjen. Listen er lang, men for å nevne noen:
På bare noen få ti-år har Plaimont plassert seg som en av de viktigste aktørene i sør-vest hvor de har 98% markedsandeler i Saint-Mont, 55% i Madiran og Pacherenc-du-Vic-Bilh og nesten halve Côtes de Gascogne. 45% av vinene eksporteres til mer enn 30 land på verdensbasis.